سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تفاوت POE پسیو و اکتیو

تفاوت POE پسیو و اکتیو

اگر با شبکه و تجهیزات آن سرو کار دارید حتما اصطلاح POE پسیو و اکتیو به گوشتان رسیده است. POE یا Power OVER ETHERNET (فناوری توان الکتریکی بر بستر اترنت) یک فناوری جدید برای پیاده سازی شبکه های محلی اترنت است. این فناوری از قابلیت انتقال انرژی الکتریکی به وسیله کابل های انتقال داده به دستگاه های گوناگون پشتیبانی می کند.

برای اینکه بیشتر متوجه شوید یک مثال میزنیم، در دوربین های مدار بسته 2 مدل کابل برای اتصال لازم است. یکی از کابل ها جهت اتصال به شبکه و فراهم کردن بستر ارتباط با مانیتور و دیگری برای تامین انرژی الکتریکی احتیاج میشود. در این مقاله ما قصد داریم تا مطالبی را به شما بگوییم تا درک بیشتری نسب به تفاوت POE اکتیو و پسیو داشته باشید، پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

POE فعال یا اکتیو و کاربرد آن:

در ابتدا باید بگوییم تمامی دستگاه هایی که از قابلیت POE برخوردار هستند و دارای استاندارد های 802.3af یا 802.3at می باشند از POE اکتیو بهره میبرند. به این صورت که دستگاه مورد نظرمان توانایی بررسی میزان برق ورودی را داشته و در صورت نبود جریان برق لازم، ارتباطات را قطع نکند. بهتر است بدانید استاندارهای POE فعال یا اکتیو فقط برای افزایش بهبود ایمنی و امنیت دستگاه ارائه شده اند.

در نتیجه دستگاه ها باید بر اساس ولتاژ ایمن و مطابق با پروسه های تعیین شده ارتباط برقرار نمایند و قبل از ارائه ولتاژ تغذیه، واحد منبع PoE وضعیت اتصال را تست می‌کند. سپس استاندارد 802.3at، سازگاری انرژی برق فرستنده و گیرنده POE را بررسی می‌کند. بنابراین، در صورت وجود تناقض ارتباط قطع می‌شود.

شاید برای شما هم سوال باشد که یا می‌توان سوئیچ POE را به سوئیچ POE دیگری متصل کرد؟

اگر سوئیچ POE اکتیو باشد، بله امکان پذیر است. سوئیچ POE اکتیو فقط زمانی به تجهیزات متصل به خود برق می‌فرستد که تشخیص دهد آن وسیله، برق‌پذیر (PD) است. پس اگر به‌جای وسیله برق‌پذیر، سوئیچ POE دومی به سوئیچ POE اول متصل شود، هر دو به عنوان PSE عمل می‌کنند و فقط داده بین آن‌ها مبادله می‌شود.

 

POE پسیو و کاربرد آن:

اصولا به هر دستگاه مجهز به POE که از استانداردهایی به جز 802.3af یا 802.3af استفاده می‌کند، POE پسیو (Passive PoE) گفته میشود. این مسئله شامل دستگاه هایی مانند دوربین‌ها و تجهیزات وایرلس نیز می باشد که در محدوده 24 ولت POE کار می‌کنند.

جالب است بدانید که نوع پسیو این فناوری امکان تست ولتاژ را ندارد و حتما باید پیش از اتصال کابل اترنت و روشن کردن دستگاه از میزان ولتاژ مورد نیاز آن مطمئن شوید. اگر کابل ولتاژ اشتباه را وصل کنید مطمئنا موجب آسیب دائمی دستگاه خواهد شد. مانند این است که یک دستگاه 120 ولتی را به یک پریز 240 ولت متصل کنید. به نظر شما چه اتفاقی خواهد افتاد؟

 

تفاوت poe پسیو یا اکتیو:

POE پسیو و اکتیو از لحاظ ظاهری و حتی کاربرد با یکدیگر شباهت دارند اما تفاوت و اختلاف اصلی آنها در عملکرد و کارایی است که از خود ارائه میدهند. همانطور که در متن بالا به آن اشاره کوچکی شد POE اکتیو برعکس POE پسیو قابلیت بررسی سازگاری جریان ولتاژ را دارد. به این معنا که در صورت دیده شدن تناقض بین ولتاژ مورد نظر دستگاه و ولتاژ ورودی دست به کار شده و ارتباط میان دستگاه و جریان برق را قطع می کند.

به این صورت از بروز هرگونه آسیب به دستگاه جلوگیری میشود. در کابل های شبکه نوع پسیو قابلیت کنترل ولتاژ ورودی را نداشته و جریان الکتریکی را از طریق کابل اترنت انتقال میدهد. همین موضوع میتواند آسیب های الکتریکی جبران ناپذیری را به دستگاه وارد نماید.

 

تفاوت POE پسیو و اکتیو

ـ تفاوت در جریان برق:

سوئیچ هایی که  از قابلیتPOE برخوردار هستند جریانات برق را از 3 روش PoE Mode A ،PoE Mode B یا 4P poE و 4Pair Power over Ethernet انتقال میدهند.

  • در حالت A: جریان برق از طریق سیم‌های 1،2،3 و 6 کابل اترنت به سوئیچ وارد می‌شود.
  • در حالت B: برق به کمک سیم‌های 4،5،7 و 8 منتقل می‌شود.
  • 4Pair Power over Ethernet: جریان برق از طریق تمام پین‌های موجود در کابل اترنت انتقال می‌یابد.

نکته قابل توجه این است که در نوع POE اکتیو همه حالت‌ها جهت برقراری ارتباط کاربرد دارند اما در نوع پسیو تنها از حالت B برای برق‌رسانی استفاده می‌شود.

تفاوت POE پسیو و اکتیو

ـ تفاوت از نظرکابل اترنت:

سوئیچ های POE اکتیو قابلیت پشتیبانی از کابل های اترنت سری Cat6/Cat5 با سرعت 10/100/1000 مگابیت بر ثانیه را دارند. اما در صورتی که نوع اکتیو آن تنها قابلیت پشتیبانی سرعت 10/100 مگابیت بر ثانیه را دارد. با اینکه هر دو نوع POE پسیو و اکتیو دارای محدودیت پوشش دهی 100 متر هستند اما POE اکتیو میتواند از استاندارد پیشین 10/100BASE-T و 1000BASE-T نیز بهره ببرد.

 

ـ تفاوت در قیمت:

Poe فعال به دلیل داشتن یک کنترلر داخلی دارای امنیت و اتصال بالاتری بین اتصالات دستگاه POE بوده و به نسبت محبوب تر از سایر POE ها میباشد به همین دلیل دارای قیمت بالایی نیز میباشد. گرچه انتخاب POE پسیو نسبت به نوع اکتیو ایده خوبی به نظر میرسد اما در حقیت با گذشت زمان هزینه های بیشتری را برای شما به دنبال دارد. در نتیجه بهترین راه برای مطمئن شدن از سازگاری دستگاه های POE موجود در بازار استفاده کردن از نسخه POE اکتیو آن است.

مجهز کردن شبکه به POE:

برای مجهز کردن شبکه به تکنولوژی POE از دو روش زیر امکان پذیر است:

  • استفاده از سوئیچ‌هایPOE: سوئیچ POE یک سوئیچ شبکه است که در آن امکان انتقال برق از طریق اترنت در نظر گرفته شده است. دستگاه‌های موجود در شبکه به‌ شکل عادی به این سوئیچ‌ها متصل می‌شوند و این سوئیچ است که مشخص می‌کند که آنها مجهز به تکنولوژی POE هستند یا خیر.

در نتیجه برق مورد نیاز هر یک را به‌صورت خودکار از طریق کابل اترنت منتقل می‌کند. سوئیچ‌های POE دارای کاربرد های متفاوتی هستند، از سوئیچ‌های غیرقابل‌ تنظیم ارزان قیمت با تعداد پورت‌های کم تا سوئیچ‌های قابل‌ تنظیم «رک‌مونت» (rack-mount) با تعداد پورت‌های بالا به بازار تجهیزات شبکه عرضه می‌شوند.

  • استفاده از midspan یا تزریق‌کننده POE: با صرف هزینه بسیار کمتری می‌توان با استفاده از midspan، لینک‌های عادی شبکه یا بدون POE را مجهز به فناوری POE کرد. در حقیقت midspanها را می‌توان جهت ارتقاء شبکه‌های محلی موجود، مورد استفاده قرار داد و با روشی ارزان و مقرون به‌صرفه، در جایی که تنها نیاز به چند پورت POE است، به‌جای تهیه سوئیچ گران‌ قیمت‌تر با POE از آنها استفاده کرد. هر یک از اتصالات شبکه را می‌توان با نصب midspan به‌سادگی مجهز به POE کرد و مشابه سوئیچ POE، تأمین برق دستگاه‌ها را به‌طور خودکار کنترل کرد.

سوئیچ‌های midspan به‌شکل رک‌مونت و چندپورت و یا ارزان‌قیمت و تک‌پورت تولید میشوند. از طرفی می‌توان دستگاه‌هایی مانند دوربین‌های IP را که نیاز به برق دارند، با استفاده از تقسیم‌کننده POE به لینک‌های POE متصل کرد. لینک POE از یک طرف وارد این تقسیم‌کننده ها می‌شود و از طرف دیگر آن، کابل شبکه معمولی (بدون POE) و کابل برق مورد نیاز دوربین با ولتاژ مناسب خارج می‌شود.

کدام سوئیچ POE اکتیو یا پسیو بهتر است:

همانطور که قبلا گفتیم سوئیچ شبکه POE از کابل‌های اترنت جهت تأمین برق سایر دستگاه‌های فعال در شبکه استفاده می‌کنند. به این معنا که  دستگاه‌های موجود در شبکه که قابلیت پشتییبانی از این فناوری را داشته باشند مانند: دوربین‌های IP و تلفن‌های VOIP می‌توانند انرژی خود را به راحتی از طریق سوئیچ تأمین نمایند.

باتوجه به توضیحاتی که درباره تفاوت POE پسیو و اکتیو داده شد، سوئیچ‌های سری Active انتخاب بهتری نسبت به نوع Pasive هستند. اگرچه به دنبال صرف هزینه کمتری برای یک شبکه کوچک و خانگی هستید می‌توانید از نوع پسیو PoE استفاده کنید. اما باید دقت داشته باشید که سوئیچ‌های سری PoE پسیو از امنیت و امنی کمتری برخوردار هستند و در زمان استفاده از آنها حتما سازگاری ولتاژ را درنیز مد نظر قرار دهید.

منبع : 

تفاوت POE پسیو و اکتیو